1. http://www.harunyahya.com/indo/buku/bagaimanaseorang002.htm
Laman web ini memberi ulasan tentang perkara yang memerlukan kita berfikir tentang sesuatu fenomena dari pelbagai perspektif dan sudut. Dan sebenarnya memikirkan tentang sesuatu itu tidaklah susah, asalkan kita faham skop yang perlu kita fikirkan, kerana berfikir adalah sesuatu yag subjektif….!!!!!!
“……Banyak yang beranggapan bahwa untuk "berfikir secara mendalam", seseorang perlu memegang kepala dengan kedua telapak tangannya, dan menyendiri di sebuah ruangan yang sunyi, jauh dari keramaian dan segala urusan yang ada. Sungguh, mereka telah menganggap "berfikir secara mendalam" sebagai sesuatu yang memberatkan dan menyusahkan. Mereka berkesimpulan bahwa pekerjaan ini hanyalah untuk kalangan "filosof".
Padahal, sebagaimana telah disebutkan dalam pendahuluan, Allah mewajibkan manusia untuk berfikir secara mendalam atau merenung. Allah berfirman bahwa Al-Qur'an diturunkan kepada manusia untuk dipikirkan atau direnungkan: Ini adalah sebuah kitab yang Kami turunkan kepadamu, penuh dengan berkah supaya mereka memperhatikan (merenungkan) ayat-ayatnya dan supaya mendapat pelajaran orang-orang yang mempunyai pikiran" (QS. Shaad, 38: 29). Yang ditekankan di sini adalah bahwa setiap orang hendaknya berusaha secara ikhlas sekuat tenaga dalam meningkatkan kemampuan dan kedalaman berfikir…….”
2. http://drinspirasi.com/blog/index.php/category/definisi/
Laman web ini berkisar tentang “kesubjektifan” pemikiran kita dalam memikirkan tentang sesuatu. Sebenarnya, tanpa kita sedari, banyak persoalan yang mendatangkan reaksi dan “point of view” yang berbeza, walaupun diajukan persolan yang sama ditujukan kepada sekelompok manusia yang sama…..
Kejayaan merupakan sesuatu perkataan bila kita sebut perassan kita berasa gembira.Tetapi apa makna kejayaan kepada kita?Pernah kita terfikirkannya?
Cuba uji ujian mudah ini.Jumpa 10 orang dan tanya apakah makna kejayaan.Kemudian pada orang yang sama tanya makna apa itu kegagalan.
Apakah jawapannya? Hampir semua mempunyai takrif kejayaan yang berbeza.Ada yang kata kejayaan ialah bila kita berjaya menjadi nombor satu di dalam industri kita.Ada yang berkata kejayaan ialah bila kita berjaya mendapat RM 1juta.Ada yang berkata mendapat anak merupakan kejayaan.Pelbagai takrif diberikan kepada kejayaan.
Dan untuk takrif kegagalan,saya pasti ramai yang memberi takrif yang hampir sama.Kegagalan ialah gagal mendapat sesuatu.
Jadi mengapa kita harus berfikir tentang kegagalan?Takrif kegagalan sama sahaja untuk emua orang.Tetapi berfikirlah apa makna kejayaan kepada kita.Kerana takrifnya berbeza untuk setiap oraang.Mendapat RM 1 juta mungkin dianggap sudah berjaya untuk sesetengah orang,tetapi ada orang menggangap itu masih sedikit.Mereka menganggap RM1 billion barulah dianggap kejayaan.
Oleh itu,fikirkan makna kejayaan kepada anda?Takrif kegagalan sama sahaja dimana-mana….......
3. http://connect.educause.edu/blog/catherine/mygfllearningwithictinrur/1344?time=1225702502
Web ini adalah merupakan salah satu web yang berorientasikan integrasi Teknologi dan ICT dalam pendidikan. MyGfL ( Gred Pembelajaran Malaysia ) merupakan inisiatif sebuah e-pembelajaran peringkat kebangsaan yang dijalankan oleh MIMOS Berhad sebuah pusat penyelidikan di bawah Kementerian Sains, Teknologi dan Inovasi ). Ianya untuk membantu dalam mempromosi dan menyokong sepenuhnya agenda pembelajaran sepanjang hayat di Malaysia melalui penggunaan ICT dalam mempercepatkan pembangunan masyarakat berilmu. Ianya menyediakan system e-Pembelajaran dan peralatan-peralatan yang membolehkan dan menyokong aktiviti dan proses e-Pembelajaran untuk tujuan pembelajaran sepanjang hayat. Web ini juga menggalakkan perkongsian dan pembangunan digital tempatan secara tidak langsung akan merangsang pertumbuhan industry kandungan bahan pendidikan di Malaysia.
4. http://www.geocities.com/panduannet/meta1.html
Laman web geocities turut banyak member sumbangan dalam memaparkan artikel-artikel yang berkaitan dengan Teknologi, Pendidikan serta ICT. Laman web ini semsetinya amat memberi ruang dan peluang kepada pelajar dalam mendapatkan info-info-info yang berkiatan dengan perkara-perkara yang diterangkan di atas.
5. http://tvp.moe.edu.my/video_kurikulum/kemahiran_berfikir/low.html
Rancangan TV Pendidikan merupakan satu program yang dilancarkan oleh Kementerian Pelajaran Malaysia dengan tujuan menghebahkan pelbagai maklumat untuk mempertingkatkan kecemerlangan dalam bidang pendidikan.Siaran Televisyen Malaysia bermula pada 28 Disember 1963 apabila Radio Televisyen Malaysia ( RTM ) ditubuhkan di studio Dewan Tunku Abdul Rahman, Jalan Ampang. Pada 6 Oktober 1969, Rangkaian kedua RTM ( RTM 2 ) telah dilancarkan dan bermula pada 19 Jun 1972, perkhidmatan TV Pendidikan diperkenalkan ke sekolah-sekolah di Semenanjung Malaysia oleh Allayarham Tun Haji Abdul Razak bin Dato' Hussein. Seterusnya Kementerian Pelajaran Malaysia mendapati bahawa konsortium yang dimiliki oleh 11 buah Institusi Pengajian Tinggi Awam ( IPTA ) telah bersetuju dengan pakej pendidikan yang ditawarkan oleh sebuah stesen televisyen swasta. Perubahan arus teknologi daripada analog ke digital telah mendorong Kementerian Pelajaran Malaysia beralih sejajar dengan perkembangan teknologi semasa.
Antara peranan dan perkhidmatan Bahagian Teknologi Pendidikan ialah penghasilan bahan-bahan Pendidikan berasaskan kurikulum:
Rancangan TV Pendidikan
Perisian Multimedia Pendidikan
Bahan Pelbagai Media
Bahan Pendidikan Umum
Sektor TVP merupakan sektor terulung di BTP. Sebahagian besar daripada tugas utama BTP diusahakan melalui sektor ini.1. Menerbitkan rancangan TV pendidikan berasaskan kurukulum pendidikan. 2. Menyebar maklumat isu-isu semasa, khususnya tentang dunia pendidikan.3. Menerbitkan program motivasi pendidikan khusus untuk pelajar dan ibu bapa.4. Mengadakan siaran TVP secara langsung dan interaktif melalui panggilan telefon.
Thursday, November 20, 2008
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment